BERG OP, BERG AF, MET DE FIETS OP PAD || ROME

Zondag, 4 juni. De wekker gaat vroeg om met de metro en de bus richting de fietstour te zien te komen. Dit was wat lastiger dan we hadden gehoopt. De bussen in Rome zijn namelijk niet zo goed geregeld als dat ze dat in Nederland zijn. Ze kunnen gerust een half uur later aankomen bij de halte dan gepland (als je überhaupt al weet hoe laat ze horen te komen) en wanneer je werkelijk in een bus zit, is het ook nog een raadsel hoe je te weten kan komen waar je eruit moet, er hangen namelijk geen bordjes of iets dergelijks met informatie over de volgende halte. Onze oplossing: Google Maps. Ik keek gewoon waar we waren en waar we er uit moesten via de GPS op mijn mobiel en dan hoopten we maar dat het daar meest praktische was om uit te stappen.

Goed, uiteindelijk hadden we de locatie van de verzamelplaats voor de fietstour gevonden. We hadden geen idee met hoe veel mensen we deze tour zouden gaan doen. Bleek dat we slechts met zijn drietjes en de gids waren. Ik kreeg een heel klein fietsje, dus dat was niet bepaald comfortabel, maar verder was het eigenlijk heel leuk. De gids was heel aardig en in het Engels vertelde hij van alles over de populairste gebieden en bezienswaardigheden. Zo konden we ons goed oriënteren in Rome voor de komende week. Zo zagen we onder andere de echte trekpleisters zoals het Colosseum en de Spaanse Trappen, de Trevifontein maar ook andere mooie plekjes die ze uit onszelf niet gevonden zouden hebben. Bij elk stoppunt, stapten we even van de fiets om de plek te bekijken en om foto's te nemen. Zo konden we extra genieten van elke plek.

In drie uren leidde hij ons rond in het centrum van Rome. Berg op berg af en van het ene monument uit de oudheid naar het andere middeleeuwse beeld. Het fietsverkeer in Rome is verre van dat wat we hier in Nederland gewend zijn. We fietsten over stoepjes en over autowegen, tussen de stadsbussen en snelle auto's. Het voelde levensgevaarlijk, maar ook heel normaal voor de mensen die daar wonen volgens mij. Na een half uurtje werd het al normaler om naast een auto te fietsen, maar toch bleef het een beetje vreemd. Ik besefte even hoe sterk het fietsverkeer is ingeburgerd in Nederland.

Na afloop van de fietstour besloten we ons eerste Italiaanse ijsje te gaan eten. Dit hadden we wel verdiend na drie uur te hebben gefietst. Eerst hebben we nog wat charmante foto's gemaakt bij een van de vele waterkraantjes van Rome. Daarna aten we ons ijsje en vervolgens reisden we weer terug naar de camping.

Op de camping aangekomen, moesten nog voor ons avondeten zorgen. We wilden sla maken, met patatjes uit de oven, maar dit plan ging helaas niet door. De sla ging perfect, maar daar is ook alles mee gezegd. De oven in onze caravan had geen zin om onze patatjes te bereiden. Ze bleven maar zacht en koud, dus dat plan faalde. We besloten patatjes van de camping af te halen. Een doosjes kostte drie euro, dus we verwachtten dat dat wel genoeg zou zijn. Ook dit mocht niet baten, want het bleek een minidoosje te zijn met vieze slappe patatjes. Helaas. Maar, de sla was wel heel lekker!

Na wat spelletjes en slechte muziek was het tijd om te gaan slapen. Morgen hebben we nog niet zo veel op de planning staan. We zien wel wat we gaan doen, want zo kunnen we even een ochtendje uitslapen. Dat hebben we wel verdiend.